U bent hier: Home / Actualiteit / Q&A vaccinatiecampagne

Q&A vaccinatiecampagne

Heeft u vragen over de vaccinatiecampagne die moet helpen in de strijd tegen het coronavirus? Hieronder vindt u de meest gestelde vragen en de bijhorende antwoorden.

Hoe en wanneer kan ik me laten vaccineren?

Je zal een uitnodiging krijgen zodra je aan de beurt bent. Dat gebeurt volgens de lopende vaccinatiefases (zie hieronder).

Afspraak

Momenteel (26.04) worden de Brusselaars geboren voor 1971 en met bepaalde risicofactoren (comorbiditeit) gevaccineerd.

Om een afspraak te maken voor je vaccinatie, volg je deze stappen:

  • Je gaat naar de website https://bruvax.brussels.doctena.be/nl voor een afspraak. Je hebt je NISS-nummer en je postcode nodig.
  • Je kan ook telefonisch een afspraak maken, via het gewestelijk callcenter - 02.214.19.19.
  • Voor de meeste vaccins heb je twee prikjes nodig met enkele weken tussen.
  • Als je online een afspraak maakte, dan ontvang je een bevestigingsmail met een QR-code. Reserveerde je telefonisch? Noteer dan voor jezelf goed waar en wanneer je afspraak doorgaat.
  • Neem op de dag van vaccinatie je identiteitskaart mee en je afspraakbevestiging met QR-code.

Volgorde van vaccinatie

In een eerste fase worden de volgende groepen gevaccineerd:

  • Mensen van 65 of ouder
  • Mensen van 18 tot en met 64 jaar met bepaalde risicofactoren
  • Zorgpersoneel en mensen met een essentieel beroep

Momenteel worden de Brusselaars van +51 en met bepaalde risicofactoren (comorbiditeit) gevaccineerd.

Kan ik mij op een wachtlijst inschrijven voor een vaccinatie zonder oproepingsbrief?

Sinds 19.04 kunnen de Brusselaars die nog geen oproepingsbrief ontvingen, zich via het platform Bruvax inschrijven op een wachtlijst, zodat ze gecontacteerd worden als er overtollige vaccins zijn in het vaccinatiecentrum.

Kan ik kiezen waar ik mij laat vaccineren?

Wanneer je je afspraak boekt (telefonisch of via het online reservatiesysteem), kan je kiezen uit een aantal centra (degene die op dat moment open zijn naargelang de vaccinatiefases en de beschikbaarheid van de vaccins). Eens je hebt gekozen, kan je niet meer van vaccin en vaccinatiecentrum veranderen.

Als ik al een afspraak gemaakt heb, kan ik ze dan nog annuleren of verplaatsen?

In je bevestigingsmail staat een knop om je afspraak te annuleren. Je kan hiervoor ook naar het gewestelijk callcenter bellen (02.214.19.19) Na annulering geeft het platform je opnieuw de mogelijkheid om een afspraak te boeken. Je zal dan een nieuwe afspraakbevestiging krijgen..

Ik heb hulp nodig bij mijn reservatie. Waar kan ik terecht?

Als je algemene vragen hebt over de vaccins of over de vaccinatie, kan je het federaal callcenter bellen op 0800.14.689. Als je vragen hebt over je persoonlijke vaccinatie, kan je het gewestelijk callcenter bellen op 02.214.19.19. Om een lange wachttijd te vermijden, belt u best na 11u of tijdens het weekend.

Ik heb een uitnodiging ontvangen, maar wil nog even wachten om een afspraak te boeken. Hoe lang blijft mijn uitnodiging geldig?

De link en de code in jouw uitnodiging blijven een volledig jaar geldig. Het is dus geen probleem als je niet meteen een afspraak kan maken op de dag dat je je uitnodiging ontvangt.

Wat als ik geen e-mailadres heb?

Zonder e-mailadres kan je geen online afspraak maken. Als je zelf geen e-mailadres hebt, kan je dat van een familielid of naaste ingeven. De bevestigingsmail zal in dat geval ook naar die persoon verstuurd worden.

Als dat ook niet mogelijk is, dan kan je uiteraard nog steeds telefonisch een afspraak maken. Bel hiervoor naar het nummer dat in je uitnodiging wordt vermeld.

Hoe kan ik een afspraak maken om thuis gevaccineerd te worden?

Enkel huisartsen kunnen een vaccinatieafspraak maken voor wie in aanmerking komt voor thuisvaccinatie. Er werd wel gevraagd dat elke huisarts maximaal 12 patiënten inschrijft. Thuisvaccinatie is namelijk moeilijk te organiseren en met deze beperking willen we voorkomen dat mobiele teams worden ingezet waar het niet nodig is.

Denk je dat je in aanmerking komt voor thuisvaccinatie? Neem dan contact op met je huisarts. Die bekijkt op basis van objectieve criteria of dit al dan niet het geval is. Als je huisarts heeft beslist dat je thuis gevaccineerd kan worden, zijn er twee mogelijkheden: Het mobiele team komt langs om je thuis te vaccineren. In dit geval is de vaccinatie gratis. Als je wil dat je eigen huisarts je thuis komt vaccineren, dan moet je de consultatie van de huisarts zelf betalen.

Ik ben moslim. Mag ik me laten vaccineren tijdens de vastenperiode van de Ramadanmaand?

De periode van de vasten tijdens de ramadanmaand valt samen met de vaccinatiecampagne en roept bepaalde angsten en vragen op bij de moslimbevolking. Ben je moslim, dan stelt het Executief van de Moslims van België (EMB), gesteund door de Raad der Theologen je gerust: vaccins (hetzij tegen Covid of iets anders) interfereren op geen enkele manier met de naleving van de vasten en beïnvloeden de geldigheid ervan ook niet.

De Raad der Theologen voegt hieraan toe dat het vaccin onontbeerlijk blijft om mensenlevens te redden.

Heeft u nog vragen? Surf naar https://coronavirus.brussels/nl/faq-vaccinatie-covid/